2011-03-23

hjälp från ovan

PhotobucketPhotobucket
När jag helt fredligt kom gående över Sergels Torg efter en jobbdag för ett litet tag sedan så flög det fram en farbror och gav mig ett litet häfte om Gud. "Hjälp från Ovan" hette det och jag antar att jag såg ut att behöva lite hjälp, syndernas förlåtelse, hjälp att finna Gud.
Men tji fick han! Jag har redan funnit Gud och är helt övertygad om att han älskar mig oavsett vad jag gör, för han har ju skapat mig i sin egen avbild? Right? Vilket betyder att han måste vara en liten blond mumsbit till Herre med ett underbart sinne för humor och fräknar på näsan. Men nu antar jag ju bara.
Hur som helst, detta lilla fantastiska häfte är fyllt av beskrivningar om hur man kommer till helvetet om man inte gör som store G säger...seriöst nu, detta är 2011 och religion är lika på modet som truckerkepsar - den här skrämseltaktiken kanske fungerade under 1300talet men känns i ärlighetens namn lite passé. Vill man locka över folk till sin sida så funkar det nowadays oftast bättre med löften om exponering på kanal5 under bästa sändningsid - inte med skärseld.

Om Gud tycker att jag gör något fel så har han mitt telefonnummer och är mer än gärna välkommen att höra av sig, skicka ett sms eller kika över på en fika och berätta vad det är jag bör ändra på. Jag vet att han har ett busy schema och mycket att styra över, men vilken förälder har inte det? Hämta ungarna från dagis, handla, laga middag, fixa med undergången, sådana saker.
Vitsord från en snubbe i filtkavaj på plattan har aldrig och kommer aldrig att få mig att ändra min tro, så var det med den saken!

Till sist; "Ingen som lever i otukt eller i avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra - ingen sådan får ärva Guds rike."
Summan av kardemumman - we're all fucked (Ja, förutom Runar då).

2 kommentarer:

Patrik Petersson sa...

Sv. Jo det är ganska mycket hard work :P

Underbart inlägg! Love it!

Patrik Petersson sa...

Sv. Jag förstår dig!